De vraag aan ons
Purmerend en Beemster fuseerden en werden samen Purmerend. Na het winnen van de uitgebreide pitch mochten we aan de slag met ons paradepaardje: een nieuw logo en huisstijl!
Een huisstijl voor een nieuwe gemeente ontwikkelen is andere koek dan voor bedrijven. Daar komt veel meer bij kijken. Voorafgaand aan de fusie hebben we met participatie campagnes ‘Waardevol Beemster’ en ‘Toekomstig Purmerend’ unieke waarden opgehaald. Deze zijn vervolgens gebundeld en gebruikt bij de herindeling van de nieuwe gemeente.
De waarden hebben we ook gebruikt voor het Purmerendse logospel. Het logospel bevatte 15 speelkaarten met kenmerkende elementen. Het spel werd gespeeld door beide colleges van burgemeesters en wethouders, de gemeenteraden en de klankbordgroep. Omdat we niet alle kenmerken kunnen verwerken in een logo mochten deelnemers tussen de 3 en 5 speelkaarten selecteren. Met de uitkomst van het logospel zijn drie logo’s ontwikkeld.
Inwoners konden daarna stemmen op hun favoriete logo en hebben democratisch het uiteindelijke logo gekozen. Daarna hebben we een bijpassende huisstijl ontwikkeld met een authentiek polderstadpatroon dat staat voor verkaveling en stadse bebouwing van Purmerend. De huisstijl is vastgelegd in een uitgebreid huisstijlhandboek met voorbeelden van diverse uitingen.